Sunday, August 25, 2013

Melmelada

Tot passejant pel bosquet que hi ha a la vora de la fortificació de Kristiansten vam descobrir que hi creixen gerds.


Avui hi hem tornat, ben preparats amb un recipient per guardar la collita. Els gerds són molt més agraïts de collir que les mores, perquè la planta no té espines i et permet arribar a tots els fruits. Com que últimament m'ha donat per preparar coses a casa, com el pa, tenia la idea de collir gerds i fer una bona melmelada. Tant de temps pensant que en català es deia 'mermelada' i resulta que no, que és 'melmelada'. Sort del corrector ortogràfic. I del diccionari en línia de l'IEC, tan útil per resoldre dubtes. Heus ací la collita del dia:



Gairebé una lliura de gerds. I perquè anàvem amb els petits i ja començaven a queixar-se, que si no, seguim omplint tuppers. I resulta que tupper no és una paraula, encara, del diccionari oficial. Segur que algun dia hi entrarà. Perquè no són carmanyoles, els tuppers. No ben bé, vaja.

En definitiva, que avui hem fet melmelada. Cosa més fàcil no hi ha. Una mica de sucre i a coure una estona.







El que fa que la melmelada sigui una mica gelatinosa és la reacció de l'àcid i la pectina de la fruita amb el sucre. I la pectina no està present en totes les fruites. I per això cal afegir, per la preparació d'algunes melmelades, una mica de suc de llimona, que és ric en pectina. Si no, la melmelada queda líquida, com la que he fet avui. Cagundena... Pensava que el suc de llimona de la recepta no era important. Bé, primer intent. Val a dir que de gust ha quedat boníssima.




Ja comença a quedar-me el pa tal com jo vull. Efectivament, tal com em va comentar ma germana, si deixes la massa fermentant més estona del que toca acaba perdent volum. Ara ja em queden pans voluminosos. I el tema de la crosta el vaig millorant. Té a veure amb la temperatura de cocció i la humitat present al forn. Encara no tinc el pa perfecte, però ja m'hi acosto. Consumim a la vora de mig kilo de pa al dia. Això vol dir fer pa gairebé a diari. Coure dos pans de mig kilo al forn és difícil, per les diferències de temperatura entre una altura i una altra dins del forn. I si engego el ventilador del forn, es cou massa de pressa. Potser baixant la temperatura...

I estava jo pensant, si barrejo aigua, farina, una mica de sucre i llevat, acabaré tenint cervesa? Alguna cosa semblant, segur, però no tindrà un gust molt agradable. No ho he provat. Calen instruments una mica especialitzats i els ingredients adequats. I naturalment, estan a la venda tots els aparells i ingredients per fer cervesa a casa. Probablement acabi fent cervesa a casa. Pa, cervesa i melmelada. No cal res més per viure, no?

Apa, a reveure!

P.S. Ara que la melmelada està freda, sí que està gelatinosa. Els gerds sí que tenen pectina i no cal afegir res perquè quedi bé la melmelada. Tot un món, les melmelades. Quantes coses que em queden per aprendre...

1 comment: